הפחתת היטל השבחה – מה זה?
הפחתת היטל השבחה – מה זה?
05/07/24

הפחתת היטל השבחה – מה זה?

בדרך כלל, ניתן להגיש פנייה עבור הפחתת היטל השבחה תוך 45 ימים מרגע קבלת בקשת התשלום. אבל רגע – איך נגיש את הבקשה הזו? האם עלינו לשכור לשם כך שמאי מקרקעין? ומה זה בדיוק הפחתת היטל השבחה? על כך ועוד נסביר לכם במהלך הכתבה הבאה שאתם עומדים לקרוא.

קצת רקע על היטל השבחה

היטל השבחה הוא בעצם תשלום לרשות המקומית. את התשלום הזה נצטרך לתת בעקבות אישור על זכויות בנייה על נכס מסוים, שגרם בין היתר לעלייה בשווי שלו. היום קיימות 3 תוכניות עיקריות אשר מקנות זכויות בנייה וגוררות את ההיטל המדובר. התוכניות האלו הן תב”ע, אישור שימוש חורג ואישור הקלה. במידה ואחת מהתוכניות הללו חלה על הנכס ברשותכם, כנראה תחויבו בהיטל השבחה. אולם, לעיתים התוכניות האלו מתרחשות מבלי שרצינו בכך – ואילו התשלום גם הוא אינו רצוי בהתאם. היטל השבחה מוטל על כל מי שהיה בעל נכס נכון לתאריך בו התוכנית הספציפית אושרה בעירייה. לדוגמא, במידה וקיבלתם היתר עבור בניית קומה נוספת – אך מעולם לא בניתם אותה, עדיין תצטרכו לשלם את ההיתר. אתם חייבים בתשלום היטל מאחר והייתם בעלי הנכס נכון ליום בו ההיתר אושר בעירייה. 

מה שיעור ההיטל בדרך כלל?

בדרך כלל, שיעור היטל השבחה הוא כ-50% מסך שווי עליית שווי הנכס. הוא נקבע גם בהתאם לערך הדירה בתאריך בו תוכנית מסוימת אושרה ברשות המקומית. לצורך העניין, אם קיבלתם היתר עבור סגירת מרפסת על מנת שהיא תהיה חדר נוסף בבית – ככל הנראה זה יעלה את ערך הדירה. אם לדוגמא ערך הדירה עלה בעוד 200,000 שקלים, שיעור היטל ההשבחה יהיה 100,000 שקלים, כמובן בצמוד לאחד המדדים. 

מתי ניתן להגיש בקשת הפחתת היטל השבחה?

מן המוזכר לעיל ניתן להבין כי הפחתת היטל השבחה זו מעין בקשת ערעור על היטל השבחה. ניתן להגיש את הבקשה הזו תוך 45 ימים מהיום בו הודיעו לנו על שיעור ההיטל. סיבות אפשריות הפחתת היטל השבחה כוללות בין היתר הערכת יתר של שווי הנכס, הערכת יתר של זכויות בניה וכדומה. כמובן שתצטרכו להביא הוכחה שתגבה את הטענות שלכם במסגרת הבקשה. כך לדוגמא, אם אתם הולכים על סעיף של הערכת יתר של שווי הנכס, תצטרכו לספק הערכה מקצועית שמראה על שווי הנכס האמיתי. בדיוק כאן שמאי מקרקעין נכנס לתמונה. הערכת שמאי מקצועית ומדויקת יכולה לעזור לנו במסגרת הבקשה, ולאמת את שווי הנכס האמיתי. באופן כללי, בחינה של הסיבות האפשריות עבור הפחתת היטל השבחה יכולה להתבצע רק על ידי שמאי מקרקעין מיומן. לפיכך, כבר בשלב בדיקת כדאיות הערעור על ההיטל שקיבלתם כדאי לכם לחפש אחר שמאי מקרקעין. תמיד נעדיף לעבוד עם שמאי מקרקעין בעל ניסיון מוכח ומעמיק בתחום, שיוכל לעזור לכם לאורך התהליך. 

בשורה התחתונה

במקרים בהם אנו לא מרוצים מהיטל השבחה, נרצה להגיש ערעור, או במילים אחרות – בקשת הפחתת היטל השבחה. לשם כך נצטרך שמאי מקרקעין מיומן, כמו יניב רפאל. יניב רפאל הוא שמאי מקרקעין מוסמך עם ניסיון מעמיק של מעל 15 שנים בתחום. כמובן שכל זאת לצד צוות שלם של שמאים עם ניסיון עשיר במגוון תיקי לקוחות. 

אז אם אתם רוצים להגיש ערעור על היטל השבחה – צרו קשר עם משרדו של יניב רפאל בהקדם. 

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button גם בווצאפ