כל מה שצריך לדעת על שמאות
כל מה שצריך לדעת על שמאות
05/07/24

כל מה שצריך לדעת על שמאות

נצטרך לשכור את שירותיו של שמאי מקרקעין לקראת עסקאות רכישה של דירה או כל נכס אחר. הערכה מקצועית של שמאי מנוסה עוזרת לנו להבין האם העסקה כדאית בכלל מבחינה כלכלית. למעשה, ההערכה הזו נשענת על מכלול נתונים אותם השמאי אוסף. אז איך בדיוק עובד התחום של שמאות מקרקעין, ומה עלינו לדעת לפני שנבחר איש מקצוע מנוסה שיסייע לנו? בכתבה הבאה, נסביר לכם כל מה שצריך לדעת על שמאות וכל הסובב סביב נושא זה. 

קצת רקע על שמאות מקרקעין 

התחום של שמאות מקרקעין עוסק בעיקר סביב הערכת שווי של נכסים. הערכות אלו באות לידי ביטוי בעסקאות נדל”ן שונות, של רכישה או מכירת דירות, קרקעות, נכסי מסחר וכדומה. כאשר אנחנו עומדים לקראת עסקת רכישה או מכירה, נפגוש לפני כן שמאי מקרקעין. תפקידו של שמאי מקרקעין הוא בעצם לעזור לנו להבין את מצב הדירה, כך שנקבל הערכת מצב אודות שווי הדירה האמיתי. במסגרת ההערכה שלו, השמאי בוחן את הנכס מכל צדדיו והיבטיו. לאחר מכן, הוא יכין מעין דו”ח, בו נוכל לראות את כל המידע המפורט על הנכס בהתחשב בממצאי השמאי. בדו”ח הזה נראה בין היתר מידע אודות עיקולים, שיעבודים, ליקויים (במידה ויש) – וכל דבר אחר שיכול להשפיע על שווי הנכס בפועל. 

האם בכל עסקת רכישה נצטרך שמאות מקרקעין?

בוודאי. בזכות הערכה מקצועית של שמאי מקרקעין נוכל להבין האם העסקה בכלל כדאית מבחינה כלכלית. קיימים לא מעט מקרים בהם דירה נראתה מאוד משתלמת על פני השטח, אך בפועל השווי של הנכס נמוך הרבה יותר. לא תמיד נוכל להבחין בליקויים, ולא תמיד נוכל לגשת למידע אודות שעבודים וכדומה – הרי אנחנו לא אנשי מקצוע מוסמכים. בדיוק לשם כך נצטרך להיעזר בשירותיו של מומחה בתחום שמאות מקרקעין. מעבר לכך, כדאי מאוד לדעת כי ההערכה של השמאי בעלת תוקף משפטי. למעשה, לעיתים משא ומתן עשוי להגיע להליך משפטי, כמו לדוגמא מול רשות המיסים. במקרים כאלו, ההערכה של השמאי יכולה לשמש אותנו לאורך התהליך. 

שלבי בדיקת שמאי

  • בדיקה משפטית – בדיקה חשובה מאוד, שאמורה להראות לנו מיהו הבעלים החוקיים של הנכס. בנוסף, במהלך בדיקה זו נברר האם קיים תקנון עבור בניין מגורים משותף. במידה וישנו, נברר גם האם קיימים בו כללים מסוימים בנוגע לרכוש המשותף בין הדיירים. בדיקה זו מאשרת לנו כי רכשנו נכס תקין.
  • בדיקת היתר בנייה – שמאי מקרקעין אמור גם לבדוק את רישיון הבנייה של הנכס, כך שיוודא כי אין חריגות כאלו ואחרות.
  • בדיקה תכנונית – שמאי מקרקעין בודק האם הכל מתבצע נכון מבחינה תכנונית. הוא גם יסביר לנו מה אסור ומה מותר מבחינת התנהלות הנכס – תוספת חדרים, מרפסת, גגון וכיוצא בכך.

כמה מילים לסיכום

התחום של שמאות מקרקעין הוא תחום רחב ומורכב מאוד. בכל עסקת רכישת דירה, או נכס מכל סוג אחר – נצטרך כמובן איש מקצוע בעל ניסיון מוכח בתחום, שיוכל לסייע לנו עם הערכה מקצועית. דוגמא נהדרת הוא יניב רפאל, שמאי מקרקעין עם ניסיון של 15 שנה בתחום. בנוסף, יניב רפאל עובד עם צוות שלם של שמאים מומחים עם ניסיון עשיר במגוון תיקי לקוחות שונים.

אז אם גם אתם צריכים לקבל הערכת שמאי מקצועית עבור העסקה הבאה שלכם – צרו קשר בהקדם עם משרדו של יניב רפאל.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button גם בווצאפ