תיקון 5 לתמ"א 35 במושבים ובמגזר הכפרי
תיקון 5 לתמ"א 35 במושבים ובמגזר הכפרי
09/25/25

תיקון 5 לתמ"א 35 במושבים ובמגזר הכפרי

משטר הנחלות – בין עבר לעתיד

משטר הנחלות ההיסטורי, שהושתת על "שלמות הנחלה" וחובת התגוררות ועיבוד רציפים, עובר שינוי מהותי.
המודל החדש מאפשר:

  • מכירת נחלה בשלמותה תוך רישום זכויות בטאבו.
  • פיצול מגרשים לבני משפחה או יורשים.
  • ביטול חובת המגורים בנחלה והתרת השכרות.
  • מעבר מהסכמי "בר־רשות" לחכירה לדורות ואף לחכירה מהוונת.

המשמעות היא מעבר מדגם שיתופי־חקלאי קלאסי למודל קנייני־עירוני יותר, תוך שמירה מסוימת על מרחב כפרי פעיל.

היבטים משפטיים ומיסוים

תיקון 5 משתלב בשורה של פסיקות והחלטות ממשלה:

  • בג"ץ קריין (2019) – ביטול הפוטנציאל התכנוני בשומות דמי רכישה.
  • החלטות מועצת מקרקעי ישראלקיבוע שטח חלקת המגורים לדונם 2.5 עם אפשרות להשלמה.
  • הסדרי השבהקרקעות שיועדו לעיבוד חקלאי והוסבו לייעודי מגורים עשויות להיות מושבות לרמ"י, תוך מתן פיצוי ותמריצים.

שמאי המקרקעין נדרש להכיר היטב את מערך ההחלטות והפסיקה, ולשלבם בהערכות שווי ובייעוץ ללקוחות.

השלכות על המשק המשפחתי

למשקי המשפחה במושבים יש להתמודד עם מציאות מורכבת:

  • חלוקת עיזבוןפיצול מגרשים וייעוץ שמאי הם כלי מרכזי ליצירת איזון הוגן בין יורשים.
  • צוואות והסכמים משפחתייםשמאי המקרקעין מתבקש להעריך את השווי הכלכלי של זכויות שונות בתוך הנחלה.
  • פיתוח עתידיתוספות בנייה מאפשרות יצירת נכסים מניבים בתוך המשק (השכרות, יחידות דיור לבני משפחה).

 

סיכום

תיקון 5 לחוק הוותמ"ל מגלם שינוי עומק במדיניות התכנון וההתיישבות הכפרית בישראל. הוא פותח פתח להגדלת היצע הדיור תוך שמירה יחסית על המרחב הכפרי, אך גם מערער את עקרונות היסוד של משטר הנחלות.

טבלת סיכום – השוואה בין משטר הנחלות הישן לבין המודל החדש (תיקון 5)

נושא מרכזי משטר הנחלות הישן המודל החדש – לאחר תיקון 5
מבנה הקניין בר־רשות / חכירה לדורות מותנית בהסדרי רמ"י חכירה לדורות / חכירה מהוונת עם זכויות בטאבו
חובת מגורים חובה להתגורר בנחלה ולעבד אותה באופן רציף אין חובה להתגורר בנחלה; ניתן להשכיר ואף להעביר זכויות
שלמות הנחלה דרישה לשמור על נחלה כיחידה אחת מתאפשר פיצול מגרשים מתוך חלקת המגורים
פיצול מגרשים לא התאפשר, למעט חריגים פיצול עד שני מגרשים בתשלום דמי רכישה (כ־33%)
שטח חלקת מגורים עד 2.5 דונם, עם דרישת רצף בין דורי נותר עד 2.5 דונם, אך ניתן להשלים ולרכוש זכויות נוספות
פוטנציאל תכנוני נלקח בחשבון בשומות דמי רכישה (לפני בג"ץ קריין) בוטל – הערכה לפי זכויות קיימות בלבד
מיסוי והיטלים היטל השבחה, מס שבח, מס רכישה לפי מימוש חלקי היטל השבחה ודמי רכישה על פיצולים ותוספות זכויות
ירושה והעברה מינוי "בן ממשיך" היה מודל עיקרי אפשרויות חלוקה גמישות יותר בין יורשים באמצעות פיצול
שימושים משלימים מוגבלים מאוד (בעיקר חקלאות) הרחבת שימושים – מערכות סולאריות, תיירות כפרית, יחידות להשכרה
תפיסת מדיניות שמירה על אופי חקלאי־שיתופי איזון בין צורכי דיור, פיתוח כפרי ושימור שטחים פתוחים

שמאי המקרקעין ניצב בחזית השינוי – עליו לנתח את המשמעויות הכלכליות, המיסויות והתכנוניות, ולתרגם אותן לשומות מקצועיות מהימנות. תפקידו אינו רק טכני אלא גם אסטרטגי: לסייע למשקים משפחתיים, לאגודות שיתופיות ולמשקיעים להבין את השווי האמיתי והפוטנציאל העתידי של הקרקע במציאות המשתנה.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button גם בווצאפ